понедељак, 20. јануар 2014.

ALATI FASILITATORA


 

Pitanja kao alatka fasilitatora

 
Pitanja su ključevi fasilitatora kojima otvara vrata i prozore u onome što se dešava u grupi i u članovima grupe”.
(Bentley, 1994)
 

Zašto su pitanja važna?

·        Uključivanje – naglašava poziv da se učestvuje – ključni su u procesu obrazovanja odraslih.
·        Interakcija – pomaže pojedincima da prevaziđu početni strah od učešća.
·        Otkrivanje – pitanja su najbolji način da se dođe do informacija i da se nauči.
 
Formulisanje Pitanja :
·        Otvorena pitanja – obezbjeđuju odgovore koji su bogati opisima ( Zašto, kako, možeš li mi reći?)
·        Zatvorena pitanja – konkretni odgovori, najčešće samo da i ne (Jesi li, dali si, kad, gde?)
·        Follow-up pitanja – Posle otvorenih pitanja, više informacija (Možeš li nam objasniti što misliš …?)
·        Premostiva  pitanja – Ohrabruju osobu da produži sa odgovorom  (i…?, u kom smislu?)
·        Retorička pitanja – Uključuju odgovor. (Opasno: učesnici se osjećaju limitirani/isključeni).
·        Sugestivna pitanja – Upućuju na jedan (jedini) odgovor. (Opasnost: otpor, ako se ne uradi kako treba).
 

Uputstva za Postavljane Pitanja:

·        Pitanja moraju biti povezana sa ciljem.
·        Izbjegavajte upotrebu istog recepta.
·        Mijenjajte vrstu pitanja koja upotrebljavate.
·        Postavljajte jednostavna pitanja i budite konkretni.
·        Izbjegavajte pitanja koja navode i previše zatvorena pitanja.
·        Isplanirajte pitanja koja namjeravate postaviti.
·        Uvodna pitanja moraju biti takva da razdrmaju interes određene osobe i da nju /njega motivišu da govori slobodno.
·        Kad postavljate pitanja osjetljive prirode morate ih formulisati tako, da budete sigurni da neće u osobi probuditi potrebu da se brani.
·        Objasnite ono što učesnici nisu razumjeli.
·        Dajte šansu učesniku da postavi pitanje.
·        Pustite da vas konverzacija vodi do sljedećeg pitanja, ali nemojte izgubiti cilj ili kontrolu.
 
Greške koje treba izbjeći:
·        Ne budite nestrpljivi i ne prekidajte.
·        Ne postavljajte ambiciozna pitanja (nejasna / imaju više od jednog odgovora).
·        Postavite samo jedno pitanje – sačekajte odgovor.
·        Ne postavljajte pitanja koja navode. Pitanja koja u sebi sadrže alternative odgovore ili pitanja koja počinju  “želiš li reći da…”
·        Ne počinjite sa teškim pitanjima.
·        Izbjegavajte ocjenjivanje ili skepticizam. Ne kritikujte učesnike.
·        Ne sugerišite odgovore na pitanja.
·        Izbjegavajte da sugerišete svoje lične vrijednosti i norme u pitanjima.
 
Kako se izboriti sa Pitanjima koja postavljaju učesnici:
Kad niste razumjeli pitanje:
Recite ga svojim rečima i provjerite dali ste ga tačno razumjeli.
Kad ne znate odgovor:
Nemojte ni pokušavati odgovoriti i ne blefirajte! Priznajte da ne znate. Vratite pitanje nazad grupi, ili obećajte da ćete saznati odgovor  i održite svoje obećanje. (Postoje dvije opcije: da kažete da ne znate ili da oni to sami saznaju)
Kad ne možete dati odgovor:
Ako je odgovor povjerljiv, recite to. Uvjek budite taktični.
Kad je pitanje nebitno:
Nemojte da skrenete sa fokusa. Ako je i previše daleko od predmeta diskusije, indicirajte da ćete o tome raspravljati kasnije, ili da učesnici mogu to diskutovati za vrijeme pauze.
Kad vam pitanje izgleda  antagonističko:
Nemojte argumentovati. Prihvatite fer kritiku. Pokušajte da odgovorite faktima a ne osjećanjima  i ohladite situaciju.
Kada onaj koji postavlja pitanja monopolizuje čitav podijum:
Ne ulazite u lične diskusije (i pokušajte izbeći da se to desi među učesnicima ). Uvedite ostale učesnike u diskusiju, tako što ćete ih zamoliti da daju svoj doprinos.

Kad se pitanja i dalje nastavljaju…

Pokušajte da eliminišete pitanje tako što ćete ljubazno prekinuti sa : “ Dali mi možete pojasniti – dali pitate…?” Odgovorite što je moguće kraće i onda produžite dalje.