недеља, 31. јул 2011.

MEDIJSKE VJEŠTINE

Uputstva za javne istupe

·       Priprema
·       Javni govor
·       Izjava i konferencija za medije
·       Razgovor sa novinarima
·       Uputstva za preusmjeravanje intervjua

Priprema

I.          PLANIRANJE  

  1. Poruka – Definišite ono što želite da kažete i način na koji ćete to da kažete.
  1. Publika – Definišite Vašu ciljnu publiku i komunicirajte redovno sa njom.
  1. Metode – Izaberite najbolji način da prenesete Vašu poruku ciljnoj publici.

Konferencija za meduje i saaopštenje za javnost

- Pisma uredniku i pisma čitalaca 
- Radio emisije uživo  
- Sastanci sa novinarima                                
- Intervju

Ključne stvari za uspjeh:

Disciplina – Odgovarajuće prenošenje poruke mora biti okosnica Vaše cjelokupne organizacije. Jasno i konzistentno objašnjavanje onoga u šta vjerujete ili šta želite da ostvarite moraju da prenose svi Vaši aktivisti.
Ponavljanje/dosljednost – Prenosite poruku redovno. Možda je Vi već dobro znate, ali je neki glasač možda čuje po prvi put.

II.         VRIJEDNOSTI

  1. Informacije – Vi posjedujete informacije ili mišljenja koja novinari žele ili trebaju. To je Vaša primarna vrijednost i glavni razlog zbog kojeg će novinari razgovarati s Vama. Podijelite to s njima. Postanite izvor informacija.
  2. Kredibilitet/Pouzdanost – Budite iskreni. Neka Vam vjeruju.
  3. Srdačan odnos – I novinari su ljudi. Uspostavite profesionalan i iskren odnos koji se zasniva na povjerenju i iskrenosti. Ovo će povećati Vaš uticaj i Vašu vrijednosti na tržištu informacija.
 Javni istupi

VJEŽBAJTE ODGOVORE U OKVIRU VAŠE PORUKE prije nego se obratite medijima. Isplanirajte odgovore sa ključnim porukama i pokušajte predvidjeti naknadna pitanja.
IZLOŽITE, ZATIM OBJASNITE koristeći činjenice i brojke da podržite vrijednosti za koje smatrate da su važne. Govorite u paragrafima koji sadrže tematsku rečenicu, onda poruku. Neka svaki odgovor bude kratak i jak; nemojte oklijevati da ponavljate stvari kako biste bili sigurni da su shvaćene.
ODGOVORITE NA PITANJA NA KOJA ŽELITE DA ODGOVORITE. Koristite pitanja kao most, kako biste ih povezali sa svojom porukom. Dajte im odgovore koje Vi želite da čuju, a ne one koje oni žele da čuju.
BUDITE SVJESNI SVOJIH NEVERBALNIH PORUKA – Nemojte staviti ruke u džepove i igrati se ključevima i sitnišem ili pomjerati se sa svog mjesta. Stavite ruke ispred sebe ili sa strane, ne iza leđa jer će Vam se sako rastvoriti.
Dođite ranije na intervju, budite dobro pripremljeni. Ostavite dovoljno vremena da se odmorite.
Nemojte reći „bez komentara“. Može izgledati kao da hoćete nešto da sakrijete.
Ako je priča negativna, onda svaki odgovor završite u pozitivnom tonu.
Nikada ne lažite niti navodite na pogrešne stvari. Vratit će Vam se!
Držite se svoje platforme i pobijte netačne izjave. Pobijte sa činjenicama i podacima.
PRETPOSTAVITE DA SE UVIJEK PRATI I/ILI SNIMA ŠTA RADITE ILI GOVORITE.
Ljudi apsorbuju informacije kao slike, a ne riječi. Upotrijebite kreativne anegdote koje omogućuju jasnu, duboku sliku, tako da im se duže zadrži u sjećanju.
Radio ili TV voditelji će ponekad popričati s Vama prije uključenja kamere/tona, da prođu kroz dnevni red. „Provucite“ svoju poruku u toku ovog razgovora.
Ako hoćete nešto da naglasite, navedite voditelja u tom smjeru. Nemojte očekivati da budete upitani.
Budite samouvjereni, smireni i nemojte dizati ton. Njihov je posao da izvijeste o dešavanjima, a Vaš je posao da vijest bude onakva kakvu želite. Ako pogriješite, nemojte se ustručavati da probate ponovo.
Za intervjue sa novinarom, gledajte u njih, a ne u kameru. Za predstavljanja u studiju, bez novinara, gledajte direktno u kameru.
Boja vašeg glasa je bitna – nemojte biti nepristojni niti pričati s visine.

недеља, 17. јул 2011.

Moje neprocjenjivo blago







Moja porodica, fotografija iz prošlog vijeka.




Moja porodica, fotografija iz trećeg milenijuma


Moja djeca: Katarina i Aljoša

Punoljetsvo moje kćerke
Punoljetstvo moga sina.
 
Moja supruga Štefica




Moj dom















субота, 16. јул 2011.

ODNOSI SA MEDIJIMA

Odnosi sa medijima nije tehnička stvar već poslovna filozofija!


Kako uspostaviti dobru saradnju sa medijskim kućama i novinarima

Rad i saradnja sa medijima je veoma važan dio posla mnogih organizacija. Jako je bitno uspostaviti obostrano poštovanje. Često se mediji posmatraju u lošem kontekstu, što može biti zasluženo, ali često i nije. Potrebno je uložiti dosta truda da se izgrade dobri odnosi sa novinarima, novinskim kućama, radio i TV stanicama.

Prvi korak u uspostavljanju dobrih odnosa jeste da napravite listu medija (radio, tele-vizija, časopisi, dnevne novine, lokalne novine, kablovska televizija i internet portali). Listi dodajte i imena ključnih novinara sa brojevima telefona i  e-mail adresom.

Saznajte rokove za različite medije. Svaka informativna kuća se razlikuje od ostalih. Novinari žele tačnu informaciju i to što prije. Odgovarajte na novinarske zahtijeve što je brže moguće. Oni moraju da poštuju rokove, i vaša aljkavost u davanju odgovora na njihova pitanja prouzrokovaće objavljivanje pogrešne informacije, ili nikakva in-formacija neće biti objavljena, ili će biti objavljena vijest da niste bili dostupni da date vaš komentar. To da niste bili dostupni da date komentar može da stvori utisak da namjerno izbjegavate odgovor.


Savjeti za uspostavljanje odnosa sa medijima

Potrebno je vrijeme da se uspostavi odnos obostranog poštovanja i dobre saradnje sa medijskim kućama. Pokušajte održavati lične kontakte sa urednicima i novinarima iz svih medija da biste razvili dobre odnose sa njima. Ponekad im ponudite sugestije o interesantnim temama koje bi mogli obraditi. I na kraju zapamtite – novinari nisu vaši neprijatelji, oni jednostavno rade svoj posao.

Evo nekoliko osnovnih pravila koja treba slijediti:
  • Kada novinar traži intervju, ne bojte se da pitate koje teme želi da pokrije;
  • Nemojte misliti da će odbijanje davanja izjave spriječiti negativnu priču. Vaš se izbor sastoji u tome da li će se priča pojaviti sa ili bez vašeg stava, a ne u tome da li će se priča pojaviti ili ne. Taj izbor pripada isključivo uredniku;
  • Postarajte se da u bilo kom vidu korespondencije, vaše kontakt informacije budu dostupne, tako da novinar ako želi da vas ponovo kontaktira, lako može saznati kako;
  • Mediji obožavaju citate – izreke ili komentare koji se izdvajaju originalnošću, jednostavnošću i snagom – zbog toga ih koristite
  • Novinari su po prirodi skeptični. Ako vaša priča zvuči previše dobro da bi bila istinita, vjerovatno ugrožavate svoj kredibilitet. Čak ako je sve i istina, bolje bi bilo da malo smanjite oduševljenje;
  • Nemojte jednostavno pretpostaviti da novinari znaju sve o vašoj organizaciji;
  • Nikada nemojte davati lažne informacije. Ako ne znate odgovor na pitanje, ob-jasnite novinarima da ćete im se kasnije javiti sa odgovorom. Mnogo je bolje biti iskren nego ponuditi pogrešne informacije;
  • Intervjui putem telefona su česti kod radio stanica i štampanih medija. Jedan problem je, ipak, odrediti tačno kada započinje intervju. Pretpostavite čim se novinar predstavi, da je intervju započeo;
  • Nije zabranjeno snimati šta neko govori preko telefona. Većina novinara će vam reći da snimaju razgovor, mada nisu obavezni da vas na to upozore;
  • Ako intervju traži TV kuća, neće se zadovoljiti samo razgovorom. Vrlo vjero-vatno da će tražiti vašu izjavu pred kamerom;
  • Nemojte neprestano pozivati novinare da provjerite da li su dobili vaše saopštenje, pogotovo ne u vrijeme kada oni moraju da ispoštuju svoje rokove. Svaki put kada ih zovete, pitajte da li imaju vremena da razgovaraju.

Ljudi koji se nikada nisu nadali da će davati intervju, mogu se jednog dana naći u situaciji da budu ispred mikrofona ili kamere, ili da dobiju telefonski poziv da daju izjavu za novine ili portal. Svaka ovakva situaciju je prilika da se dopre do široke publike i pošalje vlastita poruka, te je treba iskoristiti. Evo nekoliko savjeta koje treba slijediti u razgovoru sa novinarima:
  • Ne govorite u povjerenju – ako ne želite da se nešto pojavi u medijima, nemojte to ni reći;
  • Ne govorite iz glave – razmislite prije nego progovorite;
  • Ne raspravljajte se – ništa se ne može zaraditi prepirkom sa novinarima;
  • Izbacite frazu „nemam komentara“ – njenim korištenjem dajete kontrolu nad pričom nekom drugom. Ako nemate komentara, objasnite zašto;
  • Izbjegavajte Da/Ne odgovore – pored toga što ste nekomunikativni, zvučite i kao da se branite od nečega;
  • Izbjegavajte žargon – koristite svakodnevne, uobičajene riječi, koje se lako razumiju, a ne razne skraćenice, tehničke izraze ili teško razumljive fraze.


среда, 6. јул 2011.

Razvoj poruke


Šta je poruka kampanje?

Poruka nije problem, napad, strategija ili slogan.
Poruka je jasno načelo za vaš izbor i poraz vašeg protivnika.
Pobjednička poruka daje glasačima jasan izbor, tiče se njihovih briga, i može se prenijeti publici koja je najbitnija: glasačima koji se mogu ubijediti.
Ovo je proces koji treba proći da bi se razvila poruka koja ima najveću vjerovatnoću da će vas dovesti do pobjede:
·       Detaljna procjena samih sebe
·       Kartografija izbornog područja s kojim se suočavate
·       Procjena javog mišljenja
·       Realna procjena protivnika

Ako smatrate da imate dovoljno iskustva da sami prođete kroz proces razvoja poruke, savjetujemo vam da još jednom razmislite.


Detaljna samoprocjena

Razvoj poruke koja ima kredibilitet počinje i završava od kandidata.
Zaboravite popularnu priču da kandidat, koliko god agresivan ili neprilagođen bio kao ličnost, može biti upakovan kao sapun i prodan naivnoj publici.
Činjenica je da su birači veoma dobri da namirišu neiskrenost i neprirodna vjerovanja. Abraham Linkoln je to rekao na najbolji način: „Nemoguće je varati sve ljude svo vrijeme.“ Ono što neki birači propuste, mediji će sigurno otkriti.
Kandidati su najbolji kada se ne pretvaraju i kada prezentiraju poruku koja dolazi iz njihovog iskustva i koja je njihova, lična.
Efikasan razvoj poruke počinje sistematskim istraživanjem potencijalnih kandidata:
·       Vrijednosti, principi i ubjeđenja
·       Razlog zbog kojeg se kandiduju
·       Biografija, imovinska karta, dostignuća
·       Reputacija među prijateljima i kolegama
·       Politički saveznici i protivnici
·       Govorničke vještine
·       Vještine u ophođenju sa medijima
·       Nastup i ponašanje
Rezultat ovog istraživanja je pisana procjena koja će poslužiti kao vodič kandidatu u nastavku procesa razvoja poruke i kroz samu kampanju.

      ·       Znati šta želite reći je prvi korak.
·       Identifikacija onih koje najlakše možete ubijediti onim što imate reći je drugi korak.

Karakteristike izbornog područja s kojim se suočavate

Dinamika svakih izbora u znatnoj mjeri zavisi od geografskih i demografskih karakteristika područja iz dva razloga:
·       Prvo, ako su svi ostali uslovi jednaki, za bilo koje izborno područje, ponašanje birača na prošlim izborima je najbolji pokazatelj za njihovo ponašanje na slijedećim;
·       Drugo, svaki izborno područje sadrži jedinstvene sub-populacije birača među kojima je publika koju vaša kampanja mora da ubijedi;

Da bi vam pomogli da razvijete najbolju moguću poruku, izanalizirajte detaljno navika birača na prošlim izborima u vašem izbornom području i uradite pažljivu demografsku procjenu.
Kombinovana sa procjenom trenutnog javnog mišljenja, naša analiza će identifikovati birače do kojih treba doći da bi pobijedili.

Procjena javnog mišljenja

Da bi bila ubjedljiva, poruka kampanje mora da se tiče života birača. Razumijevanje onog što je važno biračima i zašto je potrebna procjena trenutnog javnog mišljenja.

Realna procjena protivnika

Pošto se kod izbora radi o izboru između kandidata, efikasna poruka kampanje mora jasno da naznači rezliku između vas i protivnika. Razvoj poruke koja ocrtava jasnu razliku između vas i protivnika zahtijeva predviđanje njene ili njegove poruke i strategije komunikacija. Predviđanje protivnikove poruke zahtijeva što je više moguće saznanja o njenom/njegovom ličnom kredibilitetu, dosijeu, biografiji, dostignućima i slično.

Budala kao kandidat

Prozaično je ali tačno: „Advokat koji sam sebe zastupa ima budalu za klijenta.“

Nešto slično se može reći i za kandidate koji propuste da testiraju vrijednost vlastitog političkog iskustva prije nego se odluče da se kandiduju.
Advokat koji odluči da sam sebe zastupa je budala jer propušta najkritičkiji izvor koji bi drugi advokat donio u njegov slučaj: objektivno viđenje činjenica koje vode do najboljeg pristupa.
Ne pravite greške. Iskustvo je veoma bitno, kritično za uspjeh na izborima. Ali sva iskustva imaju i limite.

уторак, 5. јул 2011.

ВРИЈЕМЕ ЈЕ ЗА СТРАТЕГИЈУ КАМПАЊЕ




Kориштење резултата претходних избора за циљање

Прије него започнемо кампању битно је знати који су наши циљеви и како ћемо их постићи. То у ствари чини стратегију кампање.

Централну стратегију ће осмислити главни изборни штаб, што ће дати примарне теме и поруке, а Ваш задатак је да развијете секундарне теме и поруке везане за Вашу изборну јединицу.

Три су круцијална питања на која треба одговорити прије почетка кампање:

·       Коме се обраћамо?

·       Шта им говоримо?

·       Како то говоримо?

Јасно дефинисана стратегија је главни план који диктира курс цјелокупне камапње. То је једини ефикасан начин да се од постојећих ресурса извуче највише - тако да се направи права порука, пренесе правим људима на прави начин.

У вашој изборној јединици живе бирачи који су чврсте присталице Ваше странке, али исто тако и чврсте присталице других странака. ти ће људи изаћи на изборе и гласати како су и до сада гласали, без обзира шта им говорили од данас до дана избора.

Једном када идентификујете ове људе, заборавите на њих.

Да би се избори добили потребни су нам неопредијељени бирачи. То значи да је задатак кампање да:

·       осигура гласове несигурних присталица наше странке

·       поново задобије повјерење бирача који су престали гласати за нас

·       задобије повјерење што је могуће више неопредијељених бирача

Прије него се направи ефикасна стратегија, мора се прикупити што је могуће више података о изборној јединици, људима који живе у њој и питањима која су им битна. Слиједеће информације могу бити од користи да би изградила добра стратегија:

Популација - пол, старост, примања, образовање, …

Претходни избори - резултати гласања по бирачким мјестима на претходним изборима

Главни циљ анализе по бирачким мјестима јесте:

·       да се одреде подручја која су традиционално јако и традиционално слаба за нашу странку

·       да се лоцирају биачи који мијењају мишљење од избора до избора (они који су барем једном гласали за нашу странку)

·       да се одреди колико потенцијалних нових бирача наше странке могло да изађе на слиједећим изборима

Важно је да се резултати претходних избора анализирају што је прије могуће.

Главно је сва бирачка мјеста подијелити у три категорије:

1.     јака подршка нашој странци

2.     умјерена подршка нашој странци

3.     слаба подршка нашој странци - противничка бирачка мјеста

Могу се противничка бирачка мјеста подијелити у неколико подкатегорија, у зависности од тога којој противничкој странци припадају јер постоји могућност да су бирачи неких других странака склонији нашој странци.

Идеално би било да се направи мапа подручја на којој би сва бирачка мјеста била означена различитим бојама, зависно од тога којој категорији припадају. Овако ћемо лако идентификовати јака, промјењљива и слаба бирачка мјеста наше странке. На тај начин се усмјеравају активности кандидата, волонтера…

Одзив је такође важан при одређивању приоритета. Виши приоритет морају имати наша бирачка мјеста са добрим одзивом бирача, него наша бирачка мјеста са слабим одзивом. Добар одзив у бирачким мјестима са доста промјењљивих бирача је добар за нас, а добар одзив у јаким противничким бирачким мјестима је лош. Све ово се мора узети у обзир када се одређују приоритети.

На крају, сва бирачка мјеста се рангирају према приоритету за нашу странку током кампање.

Битно је знати да најчешће потенцијалне бираче дијелимо са странкама које су по програму и опредијељењу блиске нашој, а не са онима које су потпуно различите.

Основни ресурси које кампања има су:

-        вријеме

-        новац

-        људи

Рационално кориштење ресурса.

Мора се постићи оптимални однос између уложених ресурса и добијених гласова.

Да би се ресурси ефикасно користили, треба циљати.

Могуће циљање:
-        демографско
-        географско

Географско циљање према резултатима претходних избора
-        одредити подручја бирачких мјеста гдје је већа концентрација бирача из универзума
-        одредити приоритетна бирачка мјеста
-        одредити број бирачких мјеста на која ће се кампањеа концентрисати

Постоје резултати сбих предходних избора из од 2000. по бирачким мјестима.

Може се одредити проценат гласова за свако бирачко мјесто.

Фактори које треба узети у обзир при статистичкој анализи су:

  • потребан број гласова
  • број волонтера
  • преостало вријеме до дана избора
  • новац на располагању
  • величину бирачког мјеста (број бирача на КБС-у)
  • проценат гласова за странкупроценат гласова за друге странке
  • проценат одзива бирача на бирачком мјест
Бирачка мјеста се сортирају по проценту гласова за странку

Подијелити бирачка мјеста у три или четири категорије.

1.     Бирачка мјеста са највећом подршком

2.     Бирачка мјеста са умјереном подршком

3.     Бирачка мјеста са слабом подршком


Кампању концентрисати у бирачка мјеста из прве категорије, поготово директан контакт са бирачима.

Бирачка мјеста из треће категорије обрађивати само у случају када преостане времена и новца.

понедељак, 4. јул 2011.

Pozdrav iz Kine





Međunarodni Aerodrom u Pekingu
 
  

Tiananmen
"Biser orjenta"
 
 

Gnijezdo
 
 
 
CKKPK